Před dvěma týdny jsme se s Tondou vrátili z Portugalska. Oba jsme se tam těšili, ale už jsme naučení nemít žádný očekávání a vyplatilo se. Portugalsko jsem si zamilovala, vyšlo nám nádherný počasí a už jsme plánovali, kdy pojedeme zas – tak trochu klasicky jsme nestihli vše, co jsme chtěli, ale byla to po dlouhý době dovolená, jak má být. Tak akorát cestování a památek, samý dobrý jídlo, trošku flákání, koupání.. Od všeho trošku.

Poučila (poučili?) jsem se z našeho výletu do Irska. Tondovi bylo v srpnu 30, to chce něco extra. Koupila jsem letenky, objednala auto, hotel a naplánovala nám cestu bod po bodu. Chtěla jsem tak moc, aby to bylo dokonalý, až to bylo úplně šílený a je mi smutno pokaždý, když si na to vzpomenu (Tonda se mi za to furt směje). Prostě jsem to přeplánovala. Ale zpátky k Portugalsku.

Letenky jako vždy jsme koupili úplně spontánně. Někdy po mých státnicích na nás vyskočil email s jednou z mnoha akcí na levné letenky, nebylo o čem přemýšlet a hned jsme kupovali. Z Prahy jsme letěli do Porta, kde jsme si pronajali obytňák a zpátky domů z Lisabonu.  Rozhodně nedoporučuju takhle jet během prvních měsíců vztahu. Přece jenom – máte společný mobilní záchod s totálně tenkými zdmi a soukromí tu moc neexistuje. Ale aspoň zjistíte hned, zda si vyhovujete nebo ne.

OBYTŇÁK

Měli jsme trošku problémy s předáním auta, takže jsme první noc spali v jednom z nejlevnějších hotelů, co jsme na bookingu našli (tento). K předání auta pak došlo kolem třetí odpoledne, objednávali jsme na stránkách Campervan Portugala vyšlo nás to na šest dnůi s pozdním vrácením (kolem 10. večer) na 530 euro, trošku se ale popletli a dovezli nám jiný auto, než jsme si objednali (přivezli nám o 200 euro lepší).

Bylo to naše obytňákové poprvé, takže jsme nevěděli, co čekat. A bylo to skvělý! Furt jsme si vařili, sem tam zašli na jídlo, váleli se, kdy jsme chtěli a hlavně spali s výhledem na pláž. V kempu jsme spali jen jednou, ostatní večery jsme neměli problém kdekoliv zastavit někde u pláže a spát tam. Žádné speciálně vyhrazená parkoviště.

Asi tak 3x jsme stavěli v kempu, abysme si doplnili vodu a vylili záchod (tohle posunulo náž vztah kousek jinam) – to stálo pár euro, někde 2,5, jindy 10.

KEMPY

Úplně první kemp jsme navštívili u Nazaré(zde). Neměli poplatek jen za vyčištění, takže jsme platili 10 euro za přespání jednoho člověka. Byla to nouzovka, fakt jsme ten záchod už museli vylejt, báli jsme se, aby se to v nějaký zatáčce nějak nevylilo (:D) – ani jeden jsme nikdy neobytňákovali, takže nevíme, co by se mohlo nedejbože stát.

Druhý byl u města Peniche(zde), odkaď jsme jeli na ostrovy Berlengas. Měli tu poplatek 2,50 euro za vylití záchodu a načepování vody.

Posledním byl kemp těsně před odezdáním auta. Museli jsme ho odezdávat s vodou naplněný a záchod vylitý. Našli jsme tedy nějaký v Lisabonuu moře (zde), 10 euro opět jen za toto ”servisování”. Ale kousek od místa je hned pláž, takže když budete mít čas, můžete to spojit a ještě se tam vysprchovat.

A teď už k ”itineráři” a místům, která stojí za to v Portugalsku vidět a nevidět.

PORTO

První dva dny jsme byli v Portu. Začali jsme snídaní v bistru  Zenith. Úplně nevím, jestli bych vám to tu doporučila. Jídlo z fotek vypadá skvěle, ale čekali jsme před podnikem asi půl hodinu na místo. Obsluha dokonce měla bloček, kde si psali, kdo je za kým, aby nedošlo k předbíhání. Na místě byl šílenej hluk a naše jídlo ani tak světový nebylo (rozhodně to nestálo za ty peníze, co jsme tam nechali). Možná za to může šptný výběr jídla anebo taky ne.

Na zbytek dne jsme se nechali ztratit Portem a jen bloudili, dokud jsme zas neměli hlad a nemuseli si vyzvednout auto. Nemám ponětí, jak se jaký místa jmenovala, ale procházeli jsme hlavně centrum a bylo to tam kouzelný (z mostu Arrabida a věže Torre dos Clérigos je krásný výhled na město).

. Je to tam furt nahoru a dolů. Ale na každým rohu máte kafe,pasteis de lata(jejich košíčky plněné pudinkem) anebo jejich portský, takže to jde tak nějak samo :). Hlavně jsme se museli furt zastavovat, protože všechny ty jejich pokachlíčkovaný domečky byly kouzelný.

Druhý den jsme pokračovali v bloudění. Těžko se nám parkovalo s tak dlouhým autem, ale měli jsme ten den trojitý štěstí – jak na velký místo pro náš obytňák, tak i kavárnu, co byla hned před ním – Combi Coffee. Byla to jedna z nejlépe hodnocených kaváren na kafe, co v Portu je. Ale i …..

..na lunch spot. Mapy nás zavedly do deTerra. Vegetariansko-veganský podnik, který nabízí all you can eat bufet za 7,50 euro, jídlo bylo úplně famózní, takový highlight celého našeho týdne (no jo no, jsme na jídlo..).

Večer jsme přejeli semk moři, že tam rovnou i přespíme. Pláž byla nádherná a místní sangría ještě lepší (na tu si 100% musíte zajít do Baru Tolo– zde, pokud se budete motat kolem).

AVEIRO & COSTA NOVA

Z Porta jsme přejeli na pláž Costa Nova, kde jsme si uvařili, pofotili – nádherná pláž, Tonda se vykoupal (já měla PMS a to do plavek úplně jít nechcete) a na večer jeli do městečka Aveiro – říká se mu také Portugalské Benátky. Druhý den nás očarovalo městečko Costa Nova, kde jsou samé takové fotogenické domečky.

Ve Figueira de Foz, jsme si dali oběd v Cafe Praca 18(link zde) a pokračovali do Nazaré, kde se v zimní sezóně odehrávají světové závody v surfování a kde jsou až 30 metrové vlny (wow wow wow – najděte si fotky z této sezóny, to je něco neuvěřitelnýho). Googlila jsem si něco o tom a aby závodníci měli nejlepší podmínky a byly ty nejlepší vlny, tak se kvůli předpovědi tyto závody svolávají do 72 hodin.

Sice jsme neměli štěstí na 30m vlny, ale přijeli jsme na západ sluníčka, no jen koukejte. Z téhle (přesně tady) vyhlídky je na Nazaré nepopsatelný pohled.

PENICHE & OSTROVY BERLENGAS

Den před plánovaným výletem jsem nám zarezervovala místa na lodi u společnosti Feeling Berlengas na ostrovy Berlengas(link zde, vygooglila jsem první, která mi vyskočila, pokud tedy budou mít plno, zkuste jinou společnost anebo zkuste ráno na 10 dojet do přístavu v Peniche (sem), je tam hromada stánků, co nabízí stejný výlet v několik různých hodin a třeba budete mít štěstí.

Ostrovy Berlengas se nachází půl hodiny od pobřežíz Peniche a můžete jet buď klasickou lodí anebo fast boatem – my měli štěstí. Platili jsme 52 euro za tu pomalou, kde na nás nezbylo místo, tak nás posadili do fastboatu. Můžete si koupit i lístek s prohlídkou ostrovních jeskyní, ale to úplně za to nestálo.

Než se dostaneme k fotkám, tak důležité info: Na ostrově jsme byli cca 4 hodiny přes poledne. Byla tam šílená výheň, nikde se moc ve stínu neschováte, tak si rozhodně sbalte sebou krém na opalování, vodu, plavky (!) a možná i nějakou kšiltovku nebo klobouk.

Na ostrově se nachází pevnost, kde je v sezóně otevřená kavárna(voda, kafe, sendviče, burger, pití a sladké) a kde za 25 euro můžete i přespat(snažila jsem se vám sem přes booking hodit link, ale neúspěšně, zkusila bych si to tedy zařídit přes cestovku, kde budete kupovat lístky).

Druhý den jsme v Peniche čekali dvě hodiny v nemocnici (Tonda měl zánět středního ucha) a pak jsme šli na kafe a další pasteis de nata & brownie s rafaello zmrzlinou zalité nutellou (for real) do kavárny Java House Pastelaria.

SINTRA & PALÁC PENA & CASTELO DOS MOUROS

Městečko Sintrabylo naší poslední zastávkou na roadtripu Porto-Lisabon. S Lisabonem, že ho nestihneme jsme se rozloučili už tak v polovině tripu, letět sem ”je to nejmenší”, tak nám to tolik nevadilo. Nikam jsme tedy nespěchali a měli jsme na procházení Paláce Penaa hradeb Mouros celý den (určitě si na tento výlet celý den vyhraďte, je toho tu hromada k vidění a taky hodně lidí, kterým se budete vyhýbat). Za návštěvy obou památek jsme za dva zaplatili 30 euro, doporučuji sem přijet hned na otevíračku (anebo později odpoledne na západ slunce), kdy tu je nejméně lidí a zabalit si sebou svačinu.

Moc vám děkuji za pozornost, doufám, že se z článku necháte inspirovat, určitě mi napište nějakou zpětnou vazbu, jak tyto cestovatelské články ještě vylepšit. Píši je hlavně pro vás, tak ať vás baví :). Tady jedna poslední fotka na pobavní.