PLANT BASED SPECIÁL – MOJE 2. NAROZENINY

Jsou to už dva roky, co jsem se z radikálního sugarfree, paleo člověka, stala plant based člověkem. K snídani to byly vajíčka, k obědu steak se zeleninou, k večeři salát s tuňákem. Žádný dezerty, alkohol, ovoce málo, žádné umělotiny, nic. Teď jsem to vyměnila za vločky, kupu zeleniny s ovocem, tofu, sem tam dortík, sem tam víno, hummus snad ke všemu, čočkový dhál anebo burrito loco, vše s úsměvem a bez výčitek. Co se za tu dobu změnilo, kam ráda chodím na jídlo anebo kde beru na této stravě protein, se dočtete v tomto článku. 

Jak na paleu, tak na veganské stravě mi bylo a je fyzicky strašně dobře. Nemám žádné zdravotní problémy (zaklepávám), s pletí problémy taky nemám – možná je to i tím, že 4 roky nekonzumuji žádné mléčné výrobky, kterým osobně dávám ve většině případů tomuto za vinu.

Obrovský rozdíl, s přechodem na plant based stravu přišelel a hlavně v hlavě. Nebylo to ze dne na den, trvalo to rok a bylo za tim strašně moc pláče, uvědomění si a protřídění ”přátel”. Já vim, já vim, furt se opakuju, ale jen jsem na sebe pyšná, že jsem se z utrápený hubený holky, stala šťastnou, (docela) prdelatou holkou, která obleče místo malý sukně, středně velkou sukni a nic si z toho nedělá.

I když bych chtěla shodit pár % tuku a bylo by kvůli tomu fajn chvilku počítat kalorie, tak se bojím, že bych zas spadla do koloběhu věčného vyčítání si jídel a na to prostě už nemám náladu a energii:D. Takže se jen hlídám, pizzu a ostatní junk food si dávám jednou za čas a když cítím, že bych si ten donut vyčítala, tak si ho prostě nedám anebo si od někoho jen kousnu. Našla jsem si v tomhle skvělou rovnováhu, která mi dělá dobře a kterou jsem dřív neměla.

Když přemýšlím nad plusy a mínusy každé stravy, obě dvě mají stejný počet plusů i stejný počet mínusů. V obou dvouletým období přišla fáze euforie i zklamání, jednou byla první ta, druhá ta a v druhém připadě to bylo zas naopak. Obě mě toho hodně naučily&daly a obě mi toho hodně sebraly. Paleo mi dává naprostý smysl a budu ho dál podporovat, jen mám na něj trošku špatný vzpomínky, stejně tak ale i na veganství. Takže pokud se mě ptáte, co je lepší, tak vám tady asi moc neporadím 🙂 :D. Pardón.

Co se konkrétního jídla týče, určitě jste viděli poslední Food Inspo (link), kam jsem vám nahrála skoro stovku nafocených jídel. Stavím svá jídla na rostlinných bílkovinách (čočka, tofu, tempeh, fazole, quinoa, cizrna.. ), doplním o celé tuky (avokádo, olivy, ořechy & o. másla, kokos..), kupu zeleniny (nebo ovoce k snídani) a až pak doplním talíř sacharidy (rýže, bulgur, těstoviny, vločky..) . Kontroluji si hlavně dostatek bílkovin nejen kvůli regeneraci a tvorbě svalů, ale taky proto, protože jsem pak déle zasycená a vyhovuje mi to tak.


Oblíbené restraurace

Herbivore

Jedno z mých nejoblíbenějších bister v Praze, jak už personálem, interiérem, tak jídlem. Najdete u nich od několika druhů smoothies, acai bowl až po několik druhů pokrmů na bufetu, quinoa, wrapy, pizza, kari,. Doporučuji například plněnou tortilu anebo hummus, který mají nejlepší v Praze.

Sandokan & Dhaba Beas

Sandokan je naše nové oblíbené indické bistro na Vinohradech (naproti Coffee Roomu). Za 120kč si můžete na talíř nandat, kolik jídla chcete. Narozdíl od Dhaby, kde si zaplatíte přesně to, co si nandáte. Na indické kuchyni je skvělé to, že jejím základem jsou luštěniny, které jsou skvělým zdrojem bílkovin.

Green factory

Je místo s nejlepšími DIY saláty. Já nechápu, jak saláty v Delmartu a GF můžou chutnat úplně jinak, když zelenina je stejná :D. No asi není. Za mě se Delmart hrozně zhoršil a už to není, co to bývalo – chutí i třeba porcemi a cenami. Za to do GF můžu chodit furt a když si navolíte salát správně, máte božsky vybalancované jídlo (co třeba, quinoa, cizrna, kukuřince, sušená rajčata, avokádo, kupa salátu a mexický dressing doplněn o srirachu?).

Bahn mi ba 

Na tohle místo jsem byla pozvána na potréninkové rande. Subjekt XY (:D) si totiž vzpomněl, že jeho kolegyně z práce si tam dává tofu bun bo nam bo. No a jaký vítězný taneček jsem tam předvedla, když jsem zjistila, že mají i veganskou omáčku! Arašídovou! S Dittou jsme po veganském bun bo nam bo koukaly už dlouho a že bude až takhle super, to jsme nečekaly!

A hlavně to je jedno z těch míst, kde se skvěle nají masožravec i kytkožravec :). (Stejně tak jako i na následujících místech.)

Wine food

Věděli jste, že těsto na pizzu je jako takové z 99,9% vegan (někdy přidávají vajíčko, ale opravdu málokde)?

Nikam jinak v Praze na pizzu nechodím, protože když mám chuť na pizzu a dám si jí někde jinde, jsem akorát smutný, že jsem si svůj malý cheat meal vyplácala blbě :D. Nikde jinde vám neudělají obyčejnou pizzu takhle dobře, jako právě tady. Nejradši mám jejich Marinaru se sugem, česnekem a přidávám si extra rukolu na vrch. Asi pro pocit, abych se necejtila tak blbě, že jím tolik lepku :D.

Vapiano

Vapiano je už i konečně u nás a tak jako v cizině, i jejich menu nabízí veganské možnosti, určitě si tedy vyberete, ať už pizzu anebo těstoviny. Moje nejoblíbenější jsou rattatouie, celozrné. Nabízí i bezlepkové varianty.

Burrito loco

Who doesn’t love burrito? Hm? Za mě skvělý fast food. Máme tu opět kupu fazolí, zeleniny, rejže a guacamole? No co je na tom špatnýho? Za mě rozhodně nic. Už vůbec ne, po 2,5 hodinovym nedělním tréninku, kdy nemáte sílu si něco vařit :). A mají otevřeno 24/7,i o svátkách, což je win win.

Wokin

Do it yourself nudle. Ze začátku nám říkali, že arašídová omáčka je vegan, bohužel neni a jaká škoda, byla totiž nejlepší. I tak na wokin přijde často chuť, takže tofu, pak choi, shitake houby, brokolice, teriyaki omáčka, rýžové nudle a nezapomeňte říct bez vývaru a vajíčka. 🙂

Creme de la creme

Veganské zmrzliny mají nejen ty sorbetové, ale taky krémové! Z rýžového mléka a jsou naprosto bombastické! Jeden z mých kamarádů porovnal normální pistáciovou a veganskou pistáciovou a odkejval mi, že ta moje je lepší :). Doporučuji pistáciovou, arašídovou anebo oříškovou. Anebo rovnou palačinky z pohankové mouky se zmrzlinou!

Donut Shop&Coffee room (vlastní to jeden majitel)

Domácí, s láskou pečené&smažené bábovky a donuty. Co víc bych si přála se skvělým cappuccinem s ovesným mlékem.

Další místa, kde mají dobré veganské jídlo: Spižírna, Eska anebo Můj šálek kávy.


Co nesmí chybet v ”mojí” kuchyni&špajzu.

Plechovky luštěnin, hlavně cizrny, kukuřice, fazolí (atd. atd.), které vždy můžete hodit na salát (hlavně je propláchněte vodou, zbavíte se tím toho divnoroztoku, který dělá v břiše největší bordel). Dále si dělám z cizrny hummus (recept zde) anebo cizrnu dochutím solí, pepřem, pálivou paprikou a hodím do trouby opéct do křupava – skvělý snack k filmu.

Rýže – protože s trochou zeleniny máte rychlé rizoto nebo nasi goreng (recept here).

Tofu – stačí nakrájet na kostičky, hodit do trouby a během chvilky máte super ‘’topping’’ na salát anebo jako křupání do kina.

Rostlinné mléko – needed for my coffee, which I can’t live without. Především my beloved Nemléko.

Mražené ovoce do smoothies, hlavně hnědé banány.

Vločky. Do lívanců, granoly (kterou mám taky stále upečenou) anebo do jogurtu (nemléko či sojový neslazený s Mrks&Spencer).

Hummus z Marks&Spencer – hodí se jako rychlá večeře se zrníčkovým chlebem, jako snack do kina místo popcornu s mrkví anebo s trochou vody jako zálivka na salát.


Jak to řešit v nevyřešitelných podmínkách

Vybírám si předem restaurace, kde vím, že se 100% najím, ale někdy nastane situace, kdy nemám na výběr – například rodinné oslavy v restauracích, které nabízí samé výpečky, svíčkové a pečený koleno s křenem. V takovém případě volím 2-3 přílohy. Od pečených/vařených brambor, grilované zeleniny, kus kusu, špenátu, salátu atd atd. Hlavně buďte milí, většinou vám vyjdou vstříc :).


Cvičení a veganství

Toto je velmi diskutované téma a když bych se vám měla přiznat, taky jsem se ze začátku bála, že nebudu mít dostatek bílkovin. Ale protože se o jídlo dost zajímám, netrvalo mi to dlouho a hned jsem si na otázky našla odpovědi. Mnoho lidí se totiž většinou vrhne do něčeho, o čem moc neví.

S nedostatkem bílkovin může být regenerace horší anebo pak celé cvičení na nic, protože nebudete mít dostatek jednotek na tvorbu svalů. Přidávám si tedy často do snídaňových smoothies nebo lívanců proteiňák, po tréninku vždy vypiji svůj čokoládový mix a když mám chuť na sladké, sáhnu po proteinové tyčince (například z rýžového preinu Bamboos anebo z myprotein (link na slevu na první nákup here). A jak už jsem zmiňovala výše, zaměřuji se na to, aby každé mé jídlo bylo založeno na bílkovinách. Někdy to moc nevyjde, ale denní dávku proteinu do sebe vždy nasoukám, přece jenom chodím 5-6x týdně cvičit, tak ať to je k něčemu.


”často” kladené otázky, prostě ty, na které jste se mě zeptali na instagramu:

Ovlivnilo veganství tvoje chutě a čich? Když cítíš něco neveganského, máš na to chuť?

Už na paleu, když jsem vytřídila půlku potravin a vydržela tak skoro dva roky, tak se mi natolik pročistily chuťové pohárky, že mi potraviny začly chutnat úplně jinak a co ještě lepší, začly mi chutnat i ty, které jsem dřív nesnášela. Různá dochucovadla jsme doma nikdy nepouživali, takže když někdo někam šoupne nějaké umělé dochucovadlo, tak to poznám a nechutná mi to. Nyní ani tolik jídlo nedosoluji a nejvíce si užiju zeleninu bez jakéhokoliv koření, když už ale, tak sáhnu po sušených nebo čerstvých bylinkách.

Je něco, co ti vyloženě chybí?

Ne. Maso a mléčné výrobky to nejsou. Mléčné výrobky nejím už 4 roky, takže to mi problém nedělá. Na všechno už je kdyžtak nějaká vegan alternativa. Ale přiznám se, že jednou za půl rok mám vždycky období, kdy tak týden-dva mám neustálou chuť na salát s konzervovanym tuňákem v oleji a vajíčkama.

Jak moc velké jsou cenové rozdíly za jídlo?

V Salzburgu jsme se o tom bavily s Diddie. Že dobře/zdravě se najíst jako paleo bylo daleko snažší. Všude většinou mají nějaký steak&grilovanou zeleninu. Ale na veganské stravě to může být někdy těžší. Těstoviny, pizza nebo hranolky mají skoro všude, ale k healthy meals se rozhodně neřadí. V ceně ale rozdíl vidím. Nic neni drahého na rýži a tofu, vařených bramborách anebo grilované zelenině. Což se o masu rozhodně říct nedá. Pokud si nebudete kupovat superfood blbosti, které k životu nutně nepotřebujete, tak jste víc než v pohodě.

Jak na přechod na veganskou stravu reagovalo tvoje tělo?

Po nějakých jídlech jsem byla nafouklá, ale upřímně jsem to čekala daleko horší.

Dva roky předtím jsem nejedla rýži, kterou jsem vždycky milovala a teď jsem jí mohla jíst. Tak jsem jí snědla samozřejmě místo normální porce hromadu, což se časem projevilo a přibrala jsem, což se snažím pomalu a zdravě dát zas dolů. 🙂

Jsi vegan z etického hlediska anebo zatím řešíš jen stravu?

Tím, že jsem byla ”broken”, tak v tom bylo víc věcí. Potřebovala jsem změnu a nový sestřih vlasů jsem nechtěla. Jelikož je moje nejlepší kamarádka veganka, řekla jsem si, že to na měsíc zkusím no a zůstalo mi to dva roky. Smíchalo se to taky s tím, že mi maso v posledních paleo měsících nevonělo, nechutnalo a taky proto, protože jsem viděla video, kde se pán mazlí s krávou stejně, jako já se psíma holkama. Celý se to spojilo a já ze dne na den byla na veganské stravě.

Jestli budu někdy etický vegan, to nevím, ale při koupi kosmetiky si dávám pozor a přijde mi lepší si koupit jednu pořádnou koženou kabelku, než několik umělých, který nevydrží ani setinu toho, co kožené a dopad na planetu je horší.

Pokud se tu někdo ptá, zda bych někdy začla jíst zase maso, tak já vždy odpovídám, že nevím. Toto mi naprosto vyhovuje, teď nad čím přemýšlím je to, že bych se maximálně vrátila k domácím vajíčkám. Nic jiného mě jinak neláká.

Nemáš problémy s nedostatkem železa?

Zde kopíruji odpověď slečny z instagramu, nejenže to hezky a smysluplně napsala, ale já o tom ani nic moc nevěděla: @silviekubesova: ”… s železem se musí opatrně v obou případech. Lidi hodně řeší nedostatek železa, ale třeba nadměrné množství železa tělu taky škodí. Lidské tělo nemá specifický mechanismus, kterým by si samo odstraňilo ze systému přebytečné železo a proto se lidské tělo vyvinulo tak, že si dokáže regulovat kolik železa z potravy vstřebá do oběhu. Takže když nemáš dostatek železa, tvoje střeva si samy posílí množství vstřebaného železa a naopak když máš železa nadbytek tak tu vstřebavost utlumí. Ale tenhle jakoby “termostat” efektivně funguje pouze s primárním zdrojem železa v lidské stravě a to s nonheme iron, který se nachází převážně v rostlinné stravě. Jakmile máš v oběhu dostatečné množství železa, tvoje tělo je cca 5x více efektivnější v blokování nadměrné absorpci železa z rostlinné stravy oproti živočišné stravě. Tohle je považované za jeden z hlavním důvodu proč je železo z živočišné stravy často spojováno s rakovinu a se srdečními onemocněními. Jakmile je železo v oběhu tělo na něj reaguje úplně stejně, rozdíl je akorát v tom jak se do těla vstřebává a tudíž rozhodně není pravda, že musíš mít železo jak z rostlin tak z masa. Zdravá rostlinná strava bohatá v luštěninách, čerstvé zelenině a ovoci je dostačující co se železa týče a jako bonus si tenhle typ železa, tělo dokáže samo efektivně regulovat. Uvidíme, co nám poví Domča ve svém článku, ale hádám, že s únavou určitě problém nemá. Sama jsem veganka a běžný první rozdíl co lidi pociťují na zdravé veganské stravě je více energie 💚

Jídlo, které jsem ze začátku jedla furt dokola?

Rýže s kokosovým mlékem, skořicí a banánem.


Uhr, to byl myslím naprosto vyčerpávající článek a doufám, že jsem odpověděla na vše, co vás zajímalo. Kdyby měl někdo nějaké doplňující dotazy, nebojte se mě zeptat v komentářích.

  • Sandra Slusna

    Supppppeeer clanek Domi! Ja jsem tento rok slavila moje prvni narozeniny a jsem asi stejne stastna jako ty, ze jsem se pro plant based stravu rozhodla. Moc moc mi to pomohlo v me nemoci s podvyzivou a nasla jsem zase lasku k jidlu. Ty jsi me taky vzdycky moc inspirovala pro to, abych se zacala stravovat vegansky a vsechny tvoje recepty jsem vzdycky okamzite vyzkousela! Moc diky za tenhle clanek, za vsechny tipy, brzo totiz doufam pojedeme do Prahy a za vsechnu inspiraci a motivaci, jsi pro me obrovskej idol a vzdycky kdyz mam spatnou naladu tak si prectu tvuj blog nebo pustim insta stories, protoze mi ji proste vzdycky zvednes. 🙂
    Sandra

  • Michaela

    Super článek, nejvíce mě potěšily tipy na podniky! Já jsem nikdy nebyla na sugarfree nebo paleo stravě, veganka jsem byla pár měsíců. A nesmím zapomenout – skvělý fotky, jako vždycky. :))

    Můj malý sen

  • Blanka Lysáčková

    Jak se změnily tréninky ? Mas více energie na sacharidech ?
    Kolikrát denne jis? Nepřijde ti ze tuky a bílkoviny zasytí víc ?

  • Super vidiet ze cim dalej viac ludi sa zaujima o veganstvo.
    Mna osobne to dostalo po tom co som videla dokument Cowspiracy (Netflix)!!!

    Este nie som 100% vegan (syr a ryby sa este stale nepodarilo vyradit) ale zmeny citim aj ja, hlavne v mojej hlave =) Clovek zacne trosku inak uvazovat a presuva sa to potom aj do inych oblasti zivota – u mna hlavne kozmetika a moda. Presla som na 100% bio kozmetiku a oblecenie sa snazim kupovat ked je sustainable alebo organic. Nie vzdy sa to da a nezijem v skleniku, ale kazda mala zmena je zmena k lepsiemu.

    Podla mna vela ludi sa boji prejst na plant based lebo si myslia ze je to obrovsky sok na zdravie a ze im budu chybat vitaminy. Ono ale podla mna uplne staci spravit upravy v jedalnicku ako napriklad sojove mlieko namiesto kravskeho a vynechat maso uplne, co je na zaciatok uplne super. Nie kazdy ma tie skills zacat varit hned 100% vegan, ono to chce prax.

    Drzim palce!

    Lucia

    xxx

  • sarush ef

    skvelej clanek 🙂 ja sice vegan nejsem, ale z tohohle si odnasim hromadu tipu 🙂
    Sarushef blog

  • Viki C.

    niesom a nikdy vegan nebudem ale naozaj zaujimavy clanok aj pre nezainteresovanych 😛

    Viki Ceglédyová

  • Kamila

    Jee, tak tohle byl naprosto boží článek! Vegan nejsem, ale veganská jídla miluji a od tebe pravidelně čerpám obrovskou dávku inspirace! Brzy se chystám do Prahy, takže se tvůj seznam s tipy kam na jídlo bude určitě hodit. Prosím víc článků ohledně jídla u tebe na blogu, Domi, fakt jsou mé asi úplně nejoblíbenější! <3

  • Michaela Lovichová

    Akože s tým železom to síce funguje tak, že existuje mechanizmus regulácie, ale telo vstrebe len zlomok z prijatého železa, či už je akéhokoľkvek pôvodu. Takže telo príjme z 20mg dennej dávky len nejakých 10% kt. dokáže efektívne spracovať. Ostatné železo nie je vstrebané a je vylúčené. Každopádne to nie je pravidlom, že vegani trpia nedostatkom železa. Ale inak by ma zaujímali tie články o chorobách srdca @silviekubesova 🙂 Ale, sú rôzne štúdie a asi jediné na čom sa kardiológovia zhodujú je to, že neprimerané množstvo zlých tukov a málo pohybu je práve najväčším spúšťačom kardiovaskulárnych ochorení, preto ma tá teória so železom celkom zaujala aj keď mi nie úplne dáva zmysel, zo zmyslu fyziologickej regulácie vstrebávania 🙂
    A inak Domi, skvelý článok ! 🙂 Vidieť, že si spokojná !