TRAVEL TIPS

Za celý život si troufám říct, že jsem procestovala né málo, jasně, neviděla jsem toho zase tolik jako Eliška Timetofit. V posledních pár letech se to trošku kvůli škole a povinostem zaseklo, ale teď se to celé zase otočilo a konečně cestuji tak, jak jsem vždycky chtěla (pokud vás teda neokradou na nejvíc báječný dovolené). Rozhodla jsem se tedy, že vám zde sepíši pár tipů, jak lépe cestovat a co nezapomenout zabalit.

DOKLADY

pa122304

Ať už budete cestovat po Evropě anebo mimo ní, vždy si dávejte pozor na svoje doklady (pas, občanka), bez kterých byste neodcestovali. Do kabelky si je dávejte někam pod zip, v hotelu do trezoru a NIKDY je na místě dovolené netahejte sebou, nikdy nevíte, kdo vám uteče s kabelkou.

TEKUTINYscreen-shot-2016-10-25-at-08-31-04

Do kabiny si smíte vzít jen 100ml lahvičky tekutin, kterých může být v objemu až jednoho litru v uzavíratelném průhledném pytlíčku (na Ruzyni dávají zadarmo, na jiných letištích jsem viděla, že se platí, doma používáme uzavíratelné pytlíčky na jídlo z Ikea). Bacha na lahvičky/voňavky, které mají obsah třeba 125ml a máte tam jen zbytek na dně. Zabaví vám je stejně.

Osobně se v letadle neobejdu bez:

balzámu na rty

malého balení kokosového oleje  (hlavně na dlouhé cesty, kdy pokožka trpí ze suchého vzduchu)

voňavky anebo tuhého deodorantu – tip: pokud nechcete, žádnou sebou tahat nemusíte, všude jsou duty free s hromadou voňavek, kde se vždy jen přestříknu a zase voním :).

suchý šampón (Dry Shampoo Morning After Dust od L’Oréal Professionnel), prodávají se i cetovní balení – super věc na dlouhé lety. Když pak někam přiletíte, stačí vlasy na záchodě prostříkat a budete vypadat skvěle.

ELEKTRONIKA

Processed with VSCO with hb1 preset

Mějte připravené všechno elektro na vrchu tašky, při kontrole rentgenů jí vždy chtějí vyskládat do samostatných boxíků ke zkontrolování.

Počítač (nebo tablet) si NIKDY nedávám do zavazadla, které odbavuji. Ze dvou důvodů: nikdy nevíte, zda se vám kufr neztratí / nezatoulá a také proto, protože s kuframa v zavazadlovém prostoru tak hází, že nechci riskovat jeho zničení a navíc se na něm můžete koukat ve volné chvilce na filmy anebo si udělat nějakou práci. Já většinou píši články a upravuji fotky.

Do kabelky nikdy nezapomenu hodit iPhone s předem vypnutými mobilními daty & foťák. Když jezdím do zahraničí, nikdy jsem si nezařizovala extra balíček s internetem, všude se připojíte na wifi. Alespoň si víc užijete dovolenou a poznáte kulturu. Teď na Bali jsme s Didi udělaly vyjímku a pořídily si do mobilu simku, abychom měly připojení na navigaci a mohly bez problému jezdit kamkoliv a případně najít i nějaká další zajímavá místa v okolí.

Nezapomeňte na nabíječky / nabité power banky na dlouhé léty anebo kdyby se vám čekání na letišti z nějakých důvodů prodloužilo. (Nyní už mají na dlouhých letech i USB porty)

OSTATNÍ

Jídlo. Ať už to jsou jen raw tyčinky, jablko, banán anebo sandwich, jídlo na letištích je předražené, většinou si tam ani nic nenajdu a lepší mít jídlo navíc než hladovět několik hodin a být z cesty otrávený. Pokud si tedy budete něco do letadla brát, nevolte nic omáčkoidního, je možné, že by vám ho zabavili.

Když už jsme u jídla, voda se mi nechce na letišti kupovat, vždy si tedy beru prázdnou plastovou láhev, do které si po kontrole rtg natočím vodou z kohoutku. Dávejte pozor, aby byla na daném místě pitná voda. Co jsem tak obletěla pár míst, tak jsem vypozorovala, že voda na Pražském letišti je jedna z nejdražších. V Dubaji třeba stojí 10kč, žádných 70,-.

Knížka / křížovky? Na dlouhé chvíle se hodí úplně všechno :D.

Propiska – nikdy nevíte, na co jí budete potřebovat. I kdyby jen na otevření plastového pytlíku od jídla (anebo zabití teroristy :D):)

OBLEČENÍ

Teplé ponožky a mikinu.

I když poletíte někam za teplem, nezapomeňte na to, že v letadlech je schválně chladněji, lidem se v takovém vzduchu nedělá tak špatně a není pak vydýchaný vzduch. Nikdy není dostatečný počet dek na pasažéry, tak na sebe myslete ať nenastydnete :).

Na dlouhé cesty volte to nejpohodlnější. Na tu na Bali jsem letěla v tepláčkách, mikče a denim bundě. Nenamalovaná. A byla to ta nejlepší věc, co jsem mohla udělat. Bylo mi celou dobu skvěle, nikomu to nepřišlo blbý a i kdyby, stejně vás nikdo neuvidí :).

Doporučuji si brát pohodlné boty, nohy vám otečou a do střevíčků se nevejdete. Také když budete v letadle stále chodit na záchod nebo se chtít procházet, tak ať se vám dobře nazouvají. Posledně jsem si do letadla vzala Toms a hotelový bačkůrky 😀 :).

CARRY ON / KABELKA

Pokud neletím někam na dlouho,daleko a nepřestupuji, beru si do kabiny jen lehkou kabelku, nejradši cestuji se svojí Longchamp, je skladná, nic neváží a vejde se do ní vše, co na let potřebuji. Pokud tak není a je možnost, že by se mi někde mohly zdržet kufry, vemu carry on, do kterého naskládám počítač, kalhotky, ponožky a jeden outfit, co by kdyby :).

A jestli chcete vyhrát balíček vlasových produktů od L’Oréal Professionnel, můžete o něj soutěžit na stránkách zde (http://thelook.jenprozeny.cz/darek-za-foto/) anebo mi napište do komentářů, jaká byla vaše nej* dovolená. Ať už nejlepší, nejvtipnější nebo nejhorší. Potřebujeme se s Didi trošku zasmát :)). V neděli 6.11 . vyberu jednoho z vás a balíček pošlu.

d&d

• Pája

Ahoj Domi, tak já se do soutěže zapojím se svým zážitekem z dovolené, v době, kdy jsem byla ještě malá a jela jsem do Chorvatska s babičkou a dědou autem, což je už hodně let zpátky. Při cestě tam děda najel tuším mezi Slovinskem a Chorvatskem na nový úsek dálnice, který ještě nebyl v „prehistorické“ mapě mojí babičky, takže jsme až po delší době zjistili, že nejedeme dobře, stáli jsme v kolonách několik hodin, než jsme se napojili na dálnici, která už v mapě označená byla. Aby toho nebylo málo, v Chorvatsku děda přehlédl sjezd z dálnice na místo, kde jsme se měli nalodit na trajekt a jelikož se nedalo nikde otočit, najeli jsme asi 50 km navíc na místo, kde už to konečně šlo a vraceli jsme se tu štreku zpět. Při cestě domů jsme se pobavili, když děda chtěl zaplatit mýtné a zastavil tak špatně, že nedosáhl na lísteček a pán v mýtné budce si myslel, že se děda při snaze papírek vyndat škrtí na bezpečnostním páse a přiběhl na pomoc. Když už jsme se blížili k českým hranicím, nezapomněl děda ještě excelovat, neposlechnout babičku, že má opravdu pokračovat v dálnici vedoucí na Prahu a sjel do centra Vídně, z kterého jsme se vymotávali opravdu dlouho. Hezkých dovolených jsem zažila moc, a proto jsem se podělila s jednou úsměvnou z dětských let :) Užívejte Bali, Domi chválím super články a Ditiny vlogy na youtube :)
    mazacova.pavlina@seznam.cz

• Ester Šišková

Ahoj Domi,
    Tipy určitě vyuziju příští týden, kdy letíme do Londýna oslavit narozeniny.

Avšak nej* dovolenou jsem zažila v Izraeli, kam jsem vycestovala s dvěma kamarádkami přes dobrovolnickou agenturu Sar-El pracující pro armádu. Tři týdny jsme pomáhaly na vojenské základně u tanku nebo ozbrojených vozidel. Taky se o nás staraly izraelské holky, díky kterým jsem více poznala izraelskou kulturu i přemýšlení. Tyto osobité zkušenosti normální turista většinou nemůže získat.
    Šílený zážitek však byl, když jsme dojely s holkama do Jeruzaléma na víkend a zjistily, že předem rezervovaný hotel zkrachoval a my nemáme, kde přepsat.
    A tak tři cesky, americký Žid a jeruzalémský policista hledali volný hotel na ubytování.
    Vše nakonec dopadlo dobře a teď už na tu vypjatou situaci vzpomínáme s úsměvem.

• Dominika Poklu

Ahoj Ester, moc ti gratuluji, i když mi to teda trvalo, ale vyhráváš za nejzajímavější zážitek. Už za to dobrovolnictví! :))

Pošli mi prosím na mail (dblogcz@gmail.com) tvojí adresu, ať vím, kam poslat balíček :))

Měj se krásně,
      Domi

• Karolína Hodulová

Pro mě je tvoje cestování i mým cestováním. Je těžké vycestovat s mými zdravotními problémy. Aspoň tvé články a fotky jsou pro mě mojí malou imaginární dovolenou :) I když se asi tak daleko nikdy nedostanu, byl to super článek 😊 A jaká byla moje dovolená? Jedná jediná v mém životě. No ne každý má možnost cestovat. Přítel mě vzal letos do Krkonoš na víkend a bylo to super. Naši nás nikdy nikam nevzali, jezdili sami a nás šoupli babičce na hlídání. O to víc jsem si svoji první mini dovolenou užila. Ale na pocit, když nejela lanovka a museli jsme tlačit kola asi 5 kilometrů do prudkého kopce, nikdy nezapomenu! V životě jsem snad nikdy tak moc nenadávala 😀 Karolína

• Domka Vlocka

Moja najlepšia, najvtipnejšia a zároveň najhoršia ( lebo trvala len týždeň :( ) sa nedá opísať slovami … najlepšie ju asi dokáže vystihnúť video z nej :)

• Veronika Dulajová

Ahoj Domi,

moje NEJ dovolená byla s babičkou, směr Turecko, rok 2009. Tuto dovolenou jsem dostala jako dárek k 18tým narozeninám a „NEJLEPŠÍ“ na této dovolené byly ty TRAGÉDIE, co se nám přihodily.

Zájezd babí platila snad už 3/4 roku předem, kdy byly výhodné ceny. Asi měsíc před odletem zkrachovala cestovka, se kterou jsme měly letět. Naštěstí v tom neštěstí, nám jiná cestovka zařídila druhý zájezd taktéž do Turecka, jen jiný hotel.

Před odletem v Brně nám sdělili, že má naše letadlo technické problémy a let byl posunut o cca 12 hodin. (no sedni si pak do letadla, o kterém víš, že mělo technické problémy :D)

Konečně jsme dorazily do Turecka a rozhodly se, že si naplánujeme výlet do Aqualandu. Ráno v den, kdy se měl konat odjezd, jsme po hodinovém čekání zjistily, že na nás zapomněli. Na výlet jsme se s takovou dostaly až 3. den na dovolené.

Aby toho nebylo málo, tak nás v den odletu zpět do ČR zastihla bouřka. S letadlem jsme čekali na ranveji půl hodiny, než přestane ten nejsilnější vítr. Seděla jsem u okénka s krásným výhledem na křídlo letadla, které se díky větru a dešti třáslo jak ratlík.

Letadlo konečně přistálo v pořádku v Brně a já poprvé v životě opravdu líbala zem pod nohama a byla ráda, že jsme doma :)

Ahoj, Verča

• Michaela Kordiková

Tak můj nejlepší zážitek bylo Tunisko, kam jsme jeli s rodinou před pár lety. Zážitek kdy jsme šli po pláži a běžel za námi chlápek, který se ptal jestli jsme češi když jsme řekli,že ano, začal řvát ,,kamenýýý ze saharýýý, krásné jsou“ a náš taška ,,krásné jsou, ale my je nechceme“ pan obchodník si sebral kameny a pelášil až na konec pláže 😂😂na to nezapomenu. Na te dovolené nám sice naštěstí iphony nesebrali, ale sebrali mi sluneční brýle, které jsem měla vedle lehátka a celou dobu na něm ležela. Člověk si holt musí dávat pozor na vše a to i na brýle z tchiba za sto korun😂😂😂 Misa Kordikova:-)

• Barbora Krajčovičová

Ahoj Domi,
    má nejvtipnější dovolená byla před 3 lety v Chorvatsku na Pelješacu. S mými rodiči jsme tehdy vymysleli,že pojedeme na výlet na ostrov Korčula. Jeli jsme tedy lodí, na které tatínek celou dobu vyprávěl důvod potopení Titanicu. Prošli jsme si městské hradby a s mamkou se zastavovali v krámcích. Najednou jsme ale s maminkou stály samy dvě. Taťka nikde…Mamka hned rozjela,že se určitě něco stalo a že se odsud nedostaneme, protože všechny peníze u sebe měl taťka,mobil jsme takě neměly. Jeden turista se chvilku bavil našimi zděšenými výrazy a poté přistoupil k mamce a anglicky jí nabídl mobil na zavolání…Maminka neumí anglicky tak na něj vyjekla ,, My husband is lost!“. Potom jsme mu anglicky vysvětlila co se stalo a jestli můžu tátovi od něj zavolat. V tu chvíli mamka taťku zahlédla,tak jsme poděkovaly a šly za ním😄 Od té doby si z tatínka děláme srandu,že se ztratil na Koručule😄

• BajaBubu Sovadníková

Ahoj,
    Super článek, zrovna se mi hodí – za týden letim do Braziiiiiilie.
    A má vysněná dovolená? Právě ona Brazílie, bohužel si neberu foťák-budu tam čtrnáct dní a vydáváme se do nebezpečnějších části této země a bojím se o něj.
    A nejvtipnější/nejhorší dovolená bylav létě 2014 v Chorvatsku s moji sestřenici, která si první den píchla do nohy deseti centimetrovou špejli. Nevytáhli ji ani v nemocnici. A poslední (15) den ji vytáhla :D. Přesto jsme si dovolenou užily (i když pořad kulhala).

• Pája Fricová

Ahoj Domčo! :) Rozhodla jsem se také podělit o svoji vzpomínku na najelpší dovolenou. Za mých jednadvacet let, jsem toho nacestovala celkem hodně, od snad skoro všech zemí v Evropě, až po několik destinací v US a Asii, ale každou další dovolenou ve mně nezastavitelnou rychlostí roste touha po dalším dobrodružství a dalších destinacích! :) …Za nejúdžasnější dovolenou považuji asi letošní měsíční trip po Vietnamu, který jsme s přítelem proecostovali kompletně od severu k jihu křížem krážem. :) Tenhle měsíc bych shrnula asi takhle: 28 dní ,2819 km, 8 letů, ∞ zážítků ale jedním slovem prostě jedno velký DOBRODRUŽSTVÍ. Je to neuvěřitelný, jak se člověk dokáže přizpůsobit, zanechat svoji komfortní zónu někde hodně daleko za zády a sbalit se na celý měsíc jen do pár litrové krosny. Člověk si najednou uvědomí, jak málo mu vlastně stačí ke štěstí. Pro někoho štěstí může znamenat třeba koupit si nový počítač, telefon či pár kousků do nevého šatníku, avšak pro mě to je letenka za novým dobrodružstvím, které na člověka čeká při objevování nových destinací! I přesto, že cestování někdy může být velmi náročné, můžou nás třeba okrást nebo se stát něco podobně nepříjemnéo, vždycky člověka posune o krok dál a určitým způsobem obohatí. Pro mě je cestování a poznávaní nových míst zatím největším životním cílem. Proto rozhodně každému backpacking doporučuji vyzkoušet! :) #staytraveler #nebudlenoch

• Nikola Lorencová

Ahoj Domi, článek je super, jde vidět, že jsi toho nacestovala dosti. :) Moje nejkrásnější dovolená proběhla minulý rok s přítelem na Tenerife. Je to překrásný ostrov s plno výlety. Přes skoro cely ostrov se rozpíná sopka „Pico de Teide“. Rozhodli jsme se navštívit její vrchol. Vůbec jsme nevěděli co na sebe, tak jsme si řekli, že snad tak velká zima na kalhoty a bundy tam nebude, tak jsme vyrazili v kratasich a tricku. No, když jsme dorazili a vylezli, první čeho jsme si všimli, že na nás všichni čučí jak na nějakou atrakci. A taky proč by ne. 😀 Byla tam taková kosa, ze bych byla si schopna vzít i zimní bundu, tudíž jsme se šli jenom kousek projít a lanovkou az na vrchol jsme nezvládli. Doufáme, ze jednou zase poletíme a příště se více oblečeme. 😄👌

• Karolína

Ahoj!
    Zážitek, co popíšu, není úplně z dovolený, ale z víkendového výletu na hory. A jestli se chcete s Ditou pobavit.. :)
    Se svým klukem jezdíme často na hory jak se říká „na punk“. Spíme pod ledovcem v autě, celý den jezdíme na snowboardu a po ježdění jedeme zpátky do Čech.
    Vloni jsme takhle vyrazili na Kaunertal a Stubai s tím, že jeden den přespíme v Insbrucku u kamarádů a jeden den v autě. Na normální poměry luxus :)
    Vyrážíme z Prahy a před hranicema zjišťujem, že jsem zapomněla zabalit karimatky. M. (přítel) se jen silou vůle nenaštvává, já mám ale docela strach, jak se nám bude spát v kufru auta bez karimatek – bude to tlačit a bude nám vzhledem k neizolujícímu kufru zima? A to M. ještě neví, že s největší pravděpodobností nemáme kartáčky na zuby.
    Tyhle úvahy mi ale dlouho nevydrží. Je 11 večer a za náma jednou policajti. M. jede 134 a říká „pro jistotu ještě trochu zpomalím“. Jedeme 125 a najednou majáčky. Prý jsme jeli „zu schnell“, protože po setmění se tady může jen 110 kilometrů v hodině. Vysvětlování, že jsou cedule jen v němčině, nepomáhá.
    140 euro za pokutu v háji.
    Snažíme se bejt pozivitní a jedeme dál. Dorazíme bez komplikací, jdem spát bez vyčištěnejch zubů (kartáčky vážně nemáme), ale celou noc stejně skoro nespíme, protože je nám děsná zima. (Asi o půl čtvrtý ráno přicházejí od M. první výčitky, „jak může někdo zapomenout na karimatku“). Já ale statečně předstírám, že je mi teplo a že spim. 😀
    Další den skvělý ježdění a po něm vyrážíme za známými do Insbrucku. Cestou jim kupujeme lahev vína za nocleh. Pak dvě hodiny hledáme parkovací místo a když ho najdeme, vyndavám tašku z kufru a s úlevou s ní praštim o zem, že jsme na místě. Jo, přesně tak, v tý tašce byla ta patnáctieurová lahev vína a já budu zbytek víkendu smrdět jako alkoholik, protože se mi celá vylila do tašky a všechno oblečení ji nasáklo. Chce se mi brečet, ale říkám si „taky mohlo být červený, bílý víno se vypere“.
    Zbytek dne úspěšný, procházíme se Inbruckem – já s originální vínovou „voňavkou“ a jdeme do nejlepší hospody na pivo. Na víno v tu chvíli nemám ani pomyšlení.
    Další den vyrážíme na Stubai a zasekne se nám navigace. Bylo by to dobrý, kdybychom kvůli tomu nepřejeli odbočku, a nepokračovali po dálnici až k mýtné bráně. Není cesty zpět, platíme 10euro mýtný, abychom na další odbočce sjeli, zaplatili za 2 km při nájezdu na dálnici dalších 10euro za mýtné a jeli zpět na tu „naší“ odbočku. 4 kilometry dálnice za 20 euro. Hurá.
    V tu chvíli si říkáme, že víc se toho pokazit nemůže.
    Projíždíme ale vesnicí, kde je povolených 60 km/h. Jedeme 63 a už blikají majáčky. Ani nám policistka neukázala fotku z radaru a platíme 65 euro. Bylo zvláštní, že Rakušáci svištěli jeden za druhým a policaji zastavili Čechy, Němce, Maďary a Italy. I když oba studujeme práva, Rakouskému správnímu řízení nerozumíme, platíme teda pokutu a smutný jedeme na ježdění do střediska Stubai, do kterého nám zbývá asi 10 kilometrů. Dorážíme tam a zjišťujeme, že je ten den zavřeno z důvodu konání závodů.
    Víkend v Rakousku nás tedy stál kromě jedné permice, čtyř piv, jídla a nafty, co jsme projeli o 260 euro víc. Nádhera.
    Sice jsme byli cestou zpátky dost přešlí a švorc :D, ale zpětně z toho máme největší zážitek z veškerých rakouských lyžování, co jsme kdy podnikli.
    Tak snad jste se zasmály!:)

A abych to trochu vylepšila – moje nejlepší dovolená byla letos v létě na severu Španělska u oceánu. Surf, dům plný zcestovalých lidí, dobrého vína (chuť na něj se mi už po rakouskym tripu dávno vrátila 😀 ), jídla, západů slunce nad majákem, hor a koní pod oknem!