HOW THIS BOOK CHANGED MY LIFE

Dlouho očekáváný článek o mém stravování je tu!
Skoro před rokem jsem v knihkupectví narazila na knížku “Jídlo na prvním místě‚. Velmi mě zaujala, koupila si jí a přečetla jí během 2 dnů. Nemohla jsem se dočkat, až začnu jíst jinak!

V tu dobu jsem rok cvičila a nějak se k tomu snažila jíst… Byla jsem stejná jako většina z Vás. Jedla jsem čas od času pizzu, chleba jen domácí od mamky, thajské nudle, ryži, jogurty s musli, ovesné kaše (než začaly být tak šíleně populární :D) a můj milovaný cous cous, který jsem uměla snad na všechny způsoby – zkuste ho někdy s javorovým sirupem, tvrdým nastrouhaným tvarohem a banánama.
 
Když se zpětně ohlídnu, dělala jsem všechno špatně. Ach jo. Rok cvičení k ničemu.
 
Vše, co o jídle píšou v knížce, dává smysl. Je proložena příběhy ze života, jak lidem tato cesta stravování vyléčila mnoho nemocí – od stabilizování cukrovky přes dlouholeté bolesti kloubů, ekzémy, ale i obyčejné akné. Nejenže whole30/paleo lidi léčí, ale jejím příjemným (vedlejším) účinkem je úbytek váhy. Abych pravdu řekla, na to jsem se těšila nejvíc. I když jsem cvičila, tak jsem byla nespokojená se svojí postavou, neustále jsem měla “tlusté“ dny a výsledky jsem neviděla (v tu samou dobu jsem ale začala cvičit crossfit&posilovat).

Popisuje naší závislost mozku na různých typech jídla. Ano, všichni jsme závislí a oni se Vás snaží z toho dostat. Znáte tu nesmírnou chuť si po obrovském obědě dát ještě něco sladkého? Nebo když máte hlad a první, po čem sáhnete je něco sladkého? Je to proto, protože náš mozek je závislý na cukru a když máte hlad, vysílá signál “nemám energii, potřebuji jí hned doplnit, CUKRY, CUKRY!!!“.
 
Jídlo na prvním místě Vás vede k tomu, abyste na 30 dnů (program Whole30) zkusili žít podle těchto pravidel:
 
1. Vyřaďte ze svého jídelníčku:
– mléčné výrobky 
– obiloviny
– luštěniny
– jakékoliv cukry (med, javorový sirup, palmový cukr…)
2. Alkohol&tabákové výrobky mají přísný zákaz
3. Jezte maximálně 3x denně – Teď si řikáte, že budete mít hlad.. To já si řikala taky. Ale když si každé jídlo založíte na bílkovinách&tucích, hlad mít nebudete. Zpočátku jsem hlad měla, ale pak jsem si našla tu hranici, která mě nasytí.
4. Žádné podvádění! Takže žádne cheat days ani cheat meals! 
5. Vůbec se nevážit – jde zde hlavně o to se uzdravit, né zhubnout.
6. Žádné modifikace normálních jídel jako jsou – palačinky, wafle, buchty. I když splňují podmínky, tak ne. Psychicky se tak nezbavíte závislosti na jídle.

Když si to takhle projdete, zbyde Vám otázka A CO BUDU JÍST? 
– Ryby, maso, vajíčka – nejlépe bio kvality
– Zdravé tuky – avokáda, olivy, kokos, olivový olej, ořechy..

– Zelenina&Ovoce

Tělo se za nějakou dobu přeprogramuje a bude energii získávat z tuků, protože nebude přijímat žádné zpracované potraviny plné sacharidů. Energii budete mít stále stejně, ať už bude ráno, odpoledne anebo 10 večer.


Po 30ti dnech takového programu můžete zkusit znovuzařadit nějaké potraviny. Ale hezky postupně, abyste na sobě mohli zpozorovat, jak na Vás daná potravina působí a popřípadně ji nastálo vyřadit/zařadit. První den si dáte například mléčné výrobky (k snídani jogurt, k obědu kafe s mlékem a bramborovou kaši a k večeři do salátu sýry..). Další 3 dny  strikně dodržujete Whole30 a pozorujete, co to s Vámi dělá – akné, bolesti břicha, vrácení ekzému.. Pátý den zkusíte obiloviny a zase pozorujete… Za mě rozhodně velké NE – luštěninám. Takhle moc špatně mi snad nikdy nebylo a od té doby si moc dobře rozmyslím, zda mi dané jídlo za to stojí. Čas od času jsem si ale dávala sýry a jedno období i tvaroh, dokud se mi po něm neudělalo vážně hodně špatně (bolesti břicha, pocit na zvracení, migréna, do světla mě bolelo se koukat a šílená ospalost).

Zpětně si nadávám za to, že jsem si nepsala, jak mi v průběhu toho měsíce bylo. Ale bylo to vážně … strašný 😀 Prvních pár dnů mě bolela neskutečně hlava, chodila jsem spát v 9, neměla jsem energii a absolutně na nic chuť. Díky tomu jsem na 2 týdny úplně vypadla ze cvičení. No jo, přesně jak to popisují – cukrová chřipka. Po pár dnech se ale vše stabilizovalo a já hýřila energií :)).

V Whole30 jsem udělala pár chyb, kterých teď lituji, ale za to teď paleo dodržuji na 100%. Uvědomila jsem si je, až po pár dnech. Žvýkala jsem žvýky – nechápu, jak jsem to mohla nepochopit a když jsem měla chuť na sladké, zajedla jsem to sušeným ovocem. Ááách jooo.


Samozřejmě neřikám, že toto je jediná a nejlepší cesta stravování, jsme každý jiný a každému vyhovuje něco jiného. Mně toto vyhovuje maximálně, můžu totiž toho sníst tak tunu a vážím furt stejně. :)) 

Za měsíc to bude rok a plánuji to oslavit paleočokoládovokokosovým dortem se zapíchnutou jedničkou, rozhodně tento článek bude mít pokračování. Už tak mi ale přišel hodně dlouhý. Pište do komentářů dotazy a já se na ně zaměřím.

Vaše D.
 
 
  • Ahoj!:) strasne bych chtela zkusit takhle se stravovat, ale vubec si nedokazu predstavit nejist mlecne vyrobky, opravdu me jako prvni napadlo 'A co budu jist?':D nemas z obdobi, kdy si zacinala sepsany nejaky jidelnicek prosim? Moc by mi to pomohlo, dekuju!:)

  • Ahoj, bohužel to nemám, ale sleduj instagram.com/meenkeerssfood . Je to můj druhý insta jenom s jídlem :))

  • Ahoj, článek je opravdu super, hned si pobezim koupit tu knížku! Chtěla jsem se zeptat- co na to říkalo okolí? (Rodiče, přítel…) diky moc :))

  • Ahoj,uzasny clanek. Zatim uplne nejlepsi na tvem blogu.. Me by zajimalo, zda porad dodrzujes jidlo 3xdenne a jestli si opravdu nehlidas mnozstvi. A taky,jak to mas s ovocem. Jis ho jen dopoledne,nebo tohle taky nema pravidla kdy (jde mi taky i o zhubnuti). Dekuju a uz se tesim na dalsi clanek

  • Ahoj, no teď jím spíš 2x denně :D. Ale uplne bohatě mi to stačí – k tomu se dostanu v budoucnu. Ale když mě honí chutě, dám si třeba řapíkatý celer & 2 lžičky oříškového másla a jsem v pohodě.

    Množství si nehlídám, už vím, co mě zasytí :))

    Ovoce jím jeden kus kdykoliv v průběhu dne, obvykle ale k snídani.

  • Knizku jsem taky precetla, ale teda dalo mi to celkem zabrat, hrozne mi vadilo, jak byla napsana takovym tim "americkym" stylem.. 😀
    Chtela bych se jen zeptat – kdyz jsi to cetla, nezarazil te obcas klasicky zdravy selsky rozum, ze je neco celkem pitomost? 🙂
    (A vubec to ted nemyslim zle! ;))

  • Tyjo to je pro lidi,kteri jsou zvykli jist cca 5-6x denne docela nerealne. Nebo jsi patrila taky mezi nas,kteri se snazi ridit "zdravym zivotnim stylem" viz jidlo kazde 3hodiny, dopo sacharidy, odpo bilkoviny a tak daaaale

  • Ahoj, chci se zeptat na to ovoce, v komentáři jsi psala, že jíš pouze jeden kus za den a na fotkách na instagramu vídám,že máš k snídani třeba plný talíř ovoce..je to tedy špatně? nad knížkou se pořád rozmýšlím a pořád přemýšlím,jestli bych byla dostatečně silná na to tohle zvládnout..moc tě obdivuju!!!Kačka

  • Taky jsem tak jedla :)))) Jídlo miluju a hlavně sladký a s maminkou foodblogerkou to je fakt strašný, ldyž furt něco peče.. Ale už jsem si tak nějak navykla to nejíst :)))

    Ale jde vážně jen o zvyk a jak si tělo naučíš :))

  • Mia

    Tenhle článek se ti vážně povedl. Včera bylo pozdě večer o paleo stravě zrovna něco v tv.Tv nesleduju, ale občas jí máme jako kulisu, a tak jsem hned zbystřila a vzpomněla si na tebe. Každopádně to jen hanili. Jak lidem chybí bílkoviny a že je to cesta zničit se, protože už dávno nežijeme v době kamenné. Že se tito lidé dožili 30 let, atd. Přijde mi to určitě zajímavý a věřím tomu, že to v té reportáži přeháněli.
    Vidím, že jsi spokojená, jíš dost, máš plno energie, a krásný tělo, na kterym makáš. Takže v tom vidím sama za sebe rozhodně pozitiva. A dost jsem se viděla v tom, když jsi psala o závislosti. Myslím si, že jsem na cukrech závislá dost. Vlastně bych je nejradši také nejedla, ale nedokážu si pomoct. Asi si pořídím tu knížku, co doporučuješ, takže moc díky za tip. 🙂

  • Ahoj, Domčo. Super článěk, taková tématika mě zajímá. Docela by mě v dalším článku zajímal i názor ostatních, protože mi přijde, že lidé často kvůli jídlu někoho odsuzují, přitom to je absolutně každého věc. Těším se na pokračování! Lenka

  • Tento komentář byl odstraněn autorem.

  • Ahoj, to je většinou když přijedou kamarádky.. :)) jednou za čas si ale udělám cheat day, kdy si iudělám takový menší talíř a dopřeju si 🙂

  • Na tenhle článek jsem se dost těšila, ale stejně jsem zjistila, že tohle není nic pro mě.. 😀 Kafe bez mléka a cukru si vážně představit nedokážu a luštěniny mívám tak 3x do týdne a bez nich bych nepřežila 😀 🙂

  • Ach jo. Jídlo. Prostě ho miluju, ale s ním přicházejí i problémy… Od cvičení jsem teď opustila, může za to škola a celkově málo času. Nicméně knížku si prostě musím koupit a konečně se změnit, když vidím, jak ty jsi spokojená 🙂 můžu se zeptat, jestli tuhle stravu dodržuje u tvůj přítel ?:)

  • Ahoj, nene nedodržuje. Ten je můj přesný opak – necvičí a jí cokoliv jen né to, co já :DD

  • Uzasny clanek! Na tenhle jsem se tesila nejvic! Chtela by jsem paleo zkusit, ale jsem vegan tak by mi nezbyvalo jist nic jineho, nez ovoce, zeleninu a orechy 😀 Opravdu super clanek! 🙂

  • Na tenhle článek jsem čekala od tý doby co jsi na twitteru napsala, že budeš mít blog 😀
    Takže sušený ovoce při paleo nemůžeš? A proč ne žvejky? A jak jsou na tom ty brambory?
    A ještě jsem se chtěla zeptat jestli vadí karnitin a různý Celaskon tabletky a tak 😀

    PS: Omlouvám se za tisíc otázek 😀 :)*

  • Ahoj, takze kdyz vlastne jim da se rict vsechno, ale jim zdrave, to znamena nic smazeneho nebo sladkeho, a jim priblizne 4x denne, je to spatne a cvicim zbytecne? Jinak clanek supr jako vsechny ostatni 🙂

  • Třetinu jídel vařím tak, aby to mohla jíst i Mínka …..a když vidím, co všechno zvládne sníst, tak o ni strach nemám…. A i v kuchyni, když si vaří jídla pro sebe, tak jsme si na sebe zvykly :), někdy je to dost natěsno teda 😀

  • Víš kolik jsi za ten rok přibližně zhubla ? 🙂

  • Sušené ovoce můžeš, ale když pak jíš moc ovoce a hodně toho sušeného, tak je velká pravděpodobnost, že přibereš díky hodně cukrům :))

    Brambory můžeš. A žvýky jsou plné chemie a sladidet = NE, to samý jakékoliv doplnky, žádné nejím. Všechny vitaminy do sebe dostávám čerstvým a dobrým jídlem 🙂

  • No tak pokud ti to vyhovuje, tak to zas špatně neni přece 🙂 Já si nadávala zpětně na všechny chyby, co jsem dělala. Přeci jenom je to už rok a dost jsem se toho naučila, ať už jsem/nejsem paleo 🙂

  • Váha je relevantní, když posiluji a nabírám svaly. :))

  • Po přečtení tvého článku jsem si knížku včera koupila :))) Trpím hodně na migrény a celkově jsem bez energie a unavená. Věřím,že by mi mohlo pomoct. Děkuji za skvělý článek a motivaci :)) :*

  • Tento komentář byl odstraněn autorem.

  • A jak to máš s přílohami(těstoviny, rýže, brambory…)? Nedokážu si představit jíst jen samotné maso se zeleninou.

  • Nejím. Jen brambory když už, ale ty taky často ne . Jde o zvyk :)))

  • Tak takhle bych se stravovat nedokázala 🙂 ale jak se říká 100 lidí, sto chutí.

  • mas super fotky;)
    smim se zeptat, co je spatne na mleku a nebo treba lusteninach?
    lusteniny jsou skvela vec na podporu snad vseho mozneho a prave super nahrazka za jakekoliv mlsani v podobe bramburku a tak.
    diky moc za odpoved.

  • Ahoj, hodně přemýšlím o tomto způsobu stravování, ale chtěla jsem se zeptat, nechce se mi uplně vzdát kafe, neexistuje na to nějaká varianta :)? A co vůbec piješ? Jen vodu? Nebo třeba neochucené čaje? Děkuji 🙂

  • Ahoj, jsem kafeholik… bohužel. V Whole30 jsem nebyla zvyklá pít černé kafe a mandlové mléko mi v tu dobu nechutnalo.. Takže jsem se ho tak nějak odnaučila pít. Bohužel se to pak opět vrátilo a teď se to snažím omezit na 2 hrníčky denně. Jinak piju teda kafe a pak neslazené čaje a vodu. 🙂

  • Ahoj a děkuji!

    Místo luštenin mám na mlsání oříšky a zeleninu. Luštěniny nejím z důvodu, že mi po Whole30 po nich bylo vážně nejhůř ze všech potravin, které jsem vyzkoušela. Radši bych si dala kousek maminčina domácího chleba než třeba kus kus a čočku. To je první důvod. Druhý důvod je ten, že fazole jsou ve střevách hůř stravitelné. Některé sacharidy jsou špatně stravitelné a zůstávají ve střevách déle než ostatní. Aby se vytrávily, tak na ně nalítnou bakterie, které je tráví. Což způsobuje následnou plynatost a nadýmání. Což asi známe všichni.. A špatné trávení je jeden z faktorů ovlivňující skupiny jídel, které do paleo/whole nepatří :)))

  • Ahoj, zajímalo by mě, jak to děláš s jídlem, když jsi u přítele. Ten můj žije stále s rodiči, oba studujeme. Zvládám jíst zdravě, když jsem doma, spím doma a můžu si jídlo připravit sama i na další den, ale když jsem u něj a večeříme tam, je mi hloupý si vytáhnout krabičku a že s nimi jíst nebudu 😀 přítel hodně sportuje, jí převážně maso a rýži, takže jím i tam celkem zdravě, ale někdy je takový ten nezdravý oběd jako třeba nějaká omáčka nebo tak a to je mi vážně hloupé, abych tam nejedla..

  • Muzu mit jeste otazku k mnozstvi? Porad mi nejde do hlavy,ze nemas hlad.. Kdyz si treba koupis ty raw chlebicky,tu krabicku mas na jedenkrat? Na snidani jen tri vajicka a kousek slaniny taky neni mnoho.. Knizka je u nas v knihkupectvi vyprodana,tak cekam na konec pristiho tydne.. Dekuji 🙂

  • Ahoj, byl to boj, ale naučila jsem se u něj vařit tak, že to můžeme jíst oba dva. Dělám fajitas a dám si jen maso&zeleninu a přítel s tortilama a jeste zakysanou smetanou&sýrem apod.. :)) Je můj přesný opak. Dělám mu různé palačinky, wafle, french toasty.. A sobě pak třeba rychle vajíčka :)) Stačí mi zelenina, tuky a vajíčka natvrdo :))) Jde o zvyk, už jsme si zvykli 😉

  • Ahoj Market..

    S těma raw chlebíčkama – to mám jako jednu porci + si k tomu ve Sklizenu koupím ještě kuřecí 98% šunku a mám skvělý oběd. Na zasycení mi bohatě stačí a vydržím tak další třeba 4 hodiny, doma si pak dám malou véču. Záleží kdy snídám. Pokud hodně brzo, jím 3x. Pokud pozdě, stačí mi 2x. Naučila jsem se ''půstovat'' a nedělá mi to vůbec problém. Tím, že čerpám z tuků, mám stálý příjem energie :)))

    Knížku si ale určitě kup, mnoho ti vysvětlí 🙂

  • Tento komentář byl odstraněn autorem.

  • Anonymní

    Ahoj, prosím tě nemá to nejaký "jojo" efekt ?

  • Ahoj, stravuji se tak už skoro rok a půl a vidím jen samé klady 🙂

  • Ahoj,
    je jedno jaký maso jím? Můžu i vepřový, hovězí, atd…? 🙂 Pak mě také zajímá jestli je jedno,co si dám k večeři, jestli si třeba můžu dát to samé jako co bych si dala k obědu a nebo to má také nějáké "pravidla" ? 🙂 A může se slanina? 🙂

  • Ahoj, je jedno jaké maso jíš, je jen důležité, aby bylo z kvalitních zdrojů. A je jedno, že jídlo budeš mít dvakrát po sobě. Děláme to každý a proč se přeci vařit s něčim speciálním, když zbylo 🙂

    Slanina se může, ale koukej na složení!

  • Ahoj, muzu se zeptat, jestli pijes alkohol? Chtela bych s Whole 30 začít za pár dní, ale nevim jestli to má cenu, když bych to párkrát porušila třeba vínem. Nejsem žádnej alkoholik, ale je léto a popíjení k tomu patří :D:)

  • Ahpj Blanko, nepiju. Čas od času (tak jednou za půl roku) si dám skleničku bílého vína. V whole je alkohol prisne zakazan. Takze do toho jdi na 100%. Dvakrat to vydrzis 🙁