HOW THIS BOOK CHANGED MY LIFE

Dlouho očekáváný článek o mém stravování je tu!
Skoro před rokem jsem v knihkupectví narazila na knížku ”Jídlo na prvním místě‘. Velmi mě zaujala, koupila si jí a přečetla jí během 2 dnů. Nemohla jsem se dočkat, až začnu jíst jinak!

V tu dobu jsem rok cvičila a nějak se k tomu snažila jíst… Byla jsem stejná jako většina z Vás. Jedla jsem čas od času pizzu, chleba jen domácí od mamky, thajské nudle, ryži, jogurty s musli, ovesné kaše (než začaly být tak šíleně populární :D) a můj milovaný cous cous, který jsem uměla snad na všechny způsoby – zkuste ho někdy s javorovým sirupem, tvrdým nastrouhaným tvarohem a banánama.
 
Když se zpětně ohlídnu, dělala jsem všechno špatně. Ach jo. Rok cvičení k ničemu.
 
Vše, co o jídle píšou v knížce, dává smysl. Je proložena příběhy ze života, jak lidem tato cesta stravování vyléčila mnoho nemocí – od stabilizování cukrovky přes dlouholeté bolesti kloubů, ekzémy, ale i obyčejné akné. Nejenže whole30/paleo lidi léčí, ale jejím příjemným (vedlejším) účinkem je úbytek váhy. Abych pravdu řekla, na to jsem se těšila nejvíc. I když jsem cvičila, tak jsem byla nespokojená se svojí postavou, neustále jsem měla ”tlusté” dny a výsledky jsem neviděla (v tu samou dobu jsem ale začala cvičit crossfit&posilovat).

Popisuje naší závislost mozku na různých typech jídla. Ano, všichni jsme závislí a oni se Vás snaží z toho dostat. Znáte tu nesmírnou chuť si po obrovském obědě dát ještě něco sladkého? Nebo když máte hlad a první, po čem sáhnete je něco sladkého? Je to proto, protože náš mozek je závislý na cukru a když máte hlad, vysílá signál ”nemám energii, potřebuji jí hned doplnit, CUKRY, CUKRY!!!”.
 
Jídlo na prvním místě Vás vede k tomu, abyste na 30 dnů (program Whole30) zkusili žít podle těchto pravidel:
 
1. Vyřaďte ze svého jídelníčku:
– mléčné výrobky 
– obiloviny
– luštěniny
– jakékoliv cukry (med, javorový sirup, palmový cukr…)
2. Alkohol&tabákové výrobky mají přísný zákaz
3. Jezte maximálně 3x denně – Teď si řikáte, že budete mít hlad.. To já si řikala taky. Ale když si každé jídlo založíte na bílkovinách&tucích, hlad mít nebudete. Zpočátku jsem hlad měla, ale pak jsem si našla tu hranici, která mě nasytí.
4. Žádné podvádění! Takže žádne cheat days ani cheat meals! 
5. Vůbec se nevážit – jde zde hlavně o to se uzdravit, né zhubnout.
6. Žádné modifikace normálních jídel jako jsou – palačinky, wafle, buchty. I když splňují podmínky, tak ne. Psychicky se tak nezbavíte závislosti na jídle.

Když si to takhle projdete, zbyde Vám otázka A CO BUDU JÍST? 
– Ryby, maso, vajíčka – nejlépe bio kvality
– Zdravé tuky – avokáda, olivy, kokos, olivový olej, ořechy..

– Zelenina&Ovoce

Tělo se za nějakou dobu přeprogramuje a bude energii získávat z tuků, protože nebude přijímat žádné zpracované potraviny plné sacharidů. Energii budete mít stále stejně, ať už bude ráno, odpoledne anebo 10 večer.


Po 30ti dnech takového programu můžete zkusit znovuzařadit nějaké potraviny. Ale hezky postupně, abyste na sobě mohli zpozorovat, jak na Vás daná potravina působí a popřípadně ji nastálo vyřadit/zařadit. První den si dáte například mléčné výrobky (k snídani jogurt, k obědu kafe s mlékem a bramborovou kaši a k večeři do salátu sýry..). Další 3 dny  strikně dodržujete Whole30 a pozorujete, co to s Vámi dělá – akné, bolesti břicha, vrácení ekzému.. Pátý den zkusíte obiloviny a zase pozorujete… Za mě rozhodně velké NE – luštěninám. Takhle moc špatně mi snad nikdy nebylo a od té doby si moc dobře rozmyslím, zda mi dané jídlo za to stojí. Čas od času jsem si ale dávala sýry a jedno období i tvaroh, dokud se mi po něm neudělalo vážně hodně špatně (bolesti břicha, pocit na zvracení, migréna, do světla mě bolelo se koukat a šílená ospalost).

Zpětně si nadávám za to, že jsem si nepsala, jak mi v průběhu toho měsíce bylo. Ale bylo to vážně … strašný 😀 Prvních pár dnů mě bolela neskutečně hlava, chodila jsem spát v 9, neměla jsem energii a absolutně na nic chuť. Díky tomu jsem na 2 týdny úplně vypadla ze cvičení. No jo, přesně jak to popisují – cukrová chřipka. Po pár dnech se ale vše stabilizovalo a já hýřila energií :)).

V Whole30 jsem udělala pár chyb, kterých teď lituji, ale za to teď paleo dodržuji na 100%. Uvědomila jsem si je, až po pár dnech. Žvýkala jsem žvýky – nechápu, jak jsem to mohla nepochopit a když jsem měla chuť na sladké, zajedla jsem to sušeným ovocem. Ááách jooo.


Samozřejmě neřikám, že toto je jediná a nejlepší cesta stravování, jsme každý jiný a každému vyhovuje něco jiného. Mně toto vyhovuje maximálně, můžu totiž toho sníst tak tunu a vážím furt stejně. :)) 

Za měsíc to bude rok a plánuji to oslavit paleočokoládovokokosovým dortem se zapíchnutou jedničkou, rozhodně tento článek bude mít pokračování. Už tak mi ale přišel hodně dlouhý. Pište do komentářů dotazy a já se na ně zaměřím.

Vaše D.